פעילות 1: פעילות בוקר- סיפור המכבים + הכנת תחפושות
לפני שנים רבות קרה המעשה- בזמן שבית המקדש היה קיים בירושלים. בבית המקדש היו כלים קדושים מאוד מאוד, ובהם היו הכוהנים עובדים את עבודת הקודש.
הייתה שם מנורה נפלאה, כולה זהב טהור, וכל יום היה הכהן מדליק בה את שבעת הנרות בשמן זית זך, נקי וטהור, אשר הכינו במיוחד בשביל להדליק את המנורה בבית – המקדש.
והנה הגיע מארץ יוון הרחוקה מלך חזק ורשע, ושמו אנטיוכוס, ועמו חיילים יוונים רבים.
המלך אנטיוכוס רצה, שהיהודים לא ילמדו תורה ולא יקימו מצוות, שיהיו כמו הגויים ויעשו מעשים רעים.
אוי ואבוי! אוי ואבוי!
אנטיוכוס והיוונים הרשעים נכנסו לבית – המקדש, את המנורה הקדושה כבו, את השמן הטהור טמאו, את כל הכלים של בית – המקדש לכלכו ופסל גדול העמידו וציוו לכל היהודים:
לא ללמוד תורה!
לא לשמור מצוות!
ולפסל להשתחוות!
היו מעט יהודים חלשים, אשר פחדו מאנטיוכוס ושמעו בקולו. התנהגו כמו היוונים הם היו ה"מתיוונים". כל כך מעציב היה שיהודים התנהגו כמו גויים!
אבל היהודים הצדיקים לא שמעו בקול אנטיוכוס הרשע. הם התחבאו במערה והמשיכו ללמוד תורה.
שלח אנטיוכוס את החיילים שלו לכל מקום וציווה להרוג כל יהודי הלומד תורה ומצוות.
רע ומר היה להם ליהודים! אנטיוכוס כבר הרג הרבה אנשים וילדים – ומה אפשר היה לעשות?? מי זה יכול להלחם נגד יוונים כל כך רבים וחזקים???!!!
בעיירה מודיעין גר צדיק גדול, ושמו מתתיהו בן יוחנן כהן גדול ממשפחת החשמונאים, ולו חמישה בנים צדיקים. כאשר הגיעו חיילי אנטיוכוס לעיירה מודיעין, העמידו שם פסל גדול ובנו מזבח וציוו ליהודים, להקריב עליו את החזיר הטמא.
כאשר ראה זאת מתתיהו הצדיק, קצף מאוד וקרא מיד לבניו: "בואו, נצא ונלחם באנטיוכוס הרשע וביוונים, ואפילו הם רבים וחזקים ואנו מעטים וחלשים – כי השם עוזר תמיד ליהודים".
הלכו מתתיהו ובניו וקראו בקול: "מי לה' אלי! מי שרוצה לשמוע בקול השם שיבוא אלינו".
מיד התאספו אליהם מעט יהודים צדיקים.
יצאו החשמונאים הצדיקים ואנשיהם להילחם נגד היוונים החזקים.
ויהודה בן מתתיהו חרט על המגן שבידו את האותיות מ כ ב י – ראשי תיבות של הכתוב: "מי כמוך באלים י'" (השם) – שפירושו: אין חזק כמו השם.
לכן קראו לו יהודה המכבי.
והקב"ה עשה לצדיקים נס גדול – מעט יהודים חלשים נצחו הרבה יוונים חזקים, יוונים רבים נהרגו ואת השאר גרשו מארץ ישראל.
ואתה ברחמיך הרבים…
מסרת –
גיבורים ביד חלשים,
רבים ביד מעטים,
טמאים ביד טהורים,
רשעים ביד צדיקים,
וזדים ביד עוסקי תורתך.
כשנסתיימה המלחמה, באו לבית המקדש לטהרו ולשוב לעבוד את עבודתו – להקריב את הקורבנות ולהודות לשם על הניסים והנפלאות.
את הפסל הגדול מיד שברו ושרפו, אחר כך טהרו את בית המקדש ואת כל הכלים. גם את המנורה הקדושה טהרו וניקו, ורצו להדליק בה אור, אך שמן זית טהור – לא מצאו, כי היוונים טמאו את כל השמנים.
חפשו היהודים בכל פינה, חפשו וחפשו, עד שמצאו פך קטן סגור ועליו חותמת של הכהן הגדול – סימן, שהשמן הזה טהור והיוונים לא נגעו בו.
שמחו היהודים שמחה גדולה, כי הנה נמצא שמן טהור, להדליק בו את המנורה. אך מעט שמן היה בפך, ולא היה בו אלא יום אחד.
ועשה להם הקב"ה נס, ומעט השמן הספיק, והמנורה דלקה יום ועוד יום ועוד יום – עד שמונה ימים, עד שהכינו שמן חדש.
לזכר הנס הגדול הזה אנו מדליקים נרות חנוכה שמונה ימים ומודים לשם על הניסים ועל הנפלאות.
הכנת תחפושות- "מכבים"
כל ילד יכין מגן מכבי- יגזור בריסטול בצורת עיגול ויקשט בתבנית של מגן.
הילדים יצבעו, יקשטו וירשמו את שמם על המגן. בתבנית "_____ (שם הילד) המכבי".
לאחר הכנת המגן, ניקח פס בריסטול ונהדק בגב המגן בצורת קשת כדי שהילדים יוכלו לאחוז את המגן ביד.
ניתן להכין ולשלב עזרים נוספים כגון קסדה, כתר, חרב וכדו'…
פעילות מס' 2: חנוכייה וסביבון ממקלות ארטיק
החומרים (ליצירת החנוכייה והסביבון):
כ-35 מקלות ארטיק
צבעי אקריליק/גואש
מכחול
דבק פלסטי או אקדח דבק (לשימוש מבוגר)
בריסטול צהוב/כתום לגזירת הלהבות
פעילות 3: שירי החג + פרזנטציה
באנו חושך לגרש בידינו באנו חושך לגרש בידינו אור ואש . כל אחד הוא אור קטן וכולנו – אור איתן ! סורה חושך, הלאה שחור ! סורה מפני האור
| כד קטן כד קטן , כד קטן, שמונה ימים שמנו נתן. כל העם התפלא: מאליו הוא מתמלא. כל העם אז התכנס והכריז אך זהו נס! אילולא כד זה נשאר מקדשנו לא הואר
|
חנוכיה לי יש חנוכיה לי יש , דולקת בה האש. ושחה לי בלאט, על כד קטן אחד. חנוכיה שלי – אורך נא העלי
|
נר לי דקיק נר לי נר לי נר לי דקיק, בחנוכה , נרי אדליק בחנוכה , נרי יאיר בחנוכה שירים אשיר |
הכיתה תתחלק ל-4 קבוצות, כל קבוצה תכין הצגת פנטומימה בשיר שנבחר ע"י המורה. לאחר 10 דקות של הכנה- כל קבוצה תציג את השיר הנבחר בפורום הכיתתי. שאר הקבוצות יצטרכו לזהות איזה שיר הציגה הקבוצה המקבילה.
פעילות 4: סביבון מתנה להרכבה
החומרים:
נייר עבה
מספריים
דבק
צבעים
קשית
אפשרות: מטבעות שוקולד
אופן ההכנה:
פעילות 5: הכנת בתים מוארים
לכבוד חג האורים נכין עם התלמידים בתי נייר מקושטים.
בחג החנוכה, חג האורים, אנחנו מדליקים נרות ומאירים את הבית באור ושמחה.!
הקטנים יכולים לצבוע ולקשט את הבתים, והגדולים יעזרו בקיפולים ובחיבור חפץ מאיר (סטיקלייט וכדו). תוך כדי ההפעלה כדאי להסביר לילדים מי המציא את הנורה החשמלית, מי ברא את האור והחושך וכו'.
חומרים דרושים:
שלבי הכנה:
2.גוזרים את קירות הבית והגג על פי הסימונים
3. מקפלים לפי הסימונים
מושגים נלמדים: תערובת, אור, קרניים, תכונות האור, שבירת קרני האור.
מטרות הפעילות:
הציוד הנדרש למהלך השיעור למורה:
מהלך הפעילות
שלב א': 20 דק'- הקנייה
פתיחה: שאלה והסבר
שלום ילדים, האם מישהו יודע למה הקשת בענן שאנו רואים בחורף היא צבעונית? מתי היא מופיעה בד"כ? לשמוע את תשובות התלמידים ואז לעבור להסבר:
קשת בענן היא תופעת טבע אופטית, הנוצרת כתוצאה משבירה, נפיצה והחזרה של קרני אור הבוקעות ממקור נקודתי. בדרך כלל הכוונה היא לקשת הנובעת משבירת אור השמש. הקשת נראית בכיוון הנגדי למקור האור, לאחר שהאור נתקל בדרכו במקום בו נמצאות טיפות מים רבות בעלות צורה דומה, הגורמות יחד להיווצרות מראה ייחודי זה.
ניתן ליצור, בעזרת מקור אור מלאכותי, קשת בצורת מעגל שלם, אולם אדם הניצב על פני כדור הארץ וצופה בקשת שמקור האור שלה הוא השמש או הירח, יראה אותה תמיד בצורה של חלק ממעגל, כלומר קשת גאומטרית.
בד"כ הצבע האדום נמצא בצידה החיצוני של הקשת, ואחריו באים הצבעים כתום, צהוב, ירוק, כחול, ואילו הצבע הסגול נמצא בצידה הפנימי.
על מנת לראות קשת יש לעמוד בין השמש ובין הגשם ולהסתכל לכיוון הגשם. אם עומדים על הר אז ניתן לראות קשת גדולה מחצי מעגל, וממטוס ניתן לראות אפילו מעגל שלם. אם השמש גבוהה מדי בשמים אז הקשת כלל לא תיראה, ולכן השעות הטובות יותר לצפייה בקשת הן שעות הבוקר לאחר הזריחה או שעות הערב לפני השקיעה.
קרני אור ושמש-
שבירה, החזרה ונפיצה כדי להבין את תופעת הקשת בענן, יש צורך להבין תחילה את התופעות המתרחשות כאשר קרני האור עוברות בין חומר אחד לאחר.
שלב ב': יצירה- משקפי קרני אור 20 דקות
* הציוד יישלח לכל קבוצה כמס' הילדים.
דיון וסיכום השיעור 5 דקות:
האור הלבן/צהוב שמגיע מהשמש הוא תערובת של כל צבעי הקשת. כדי לראות את כל אותם צבעים בנפרד צריך לשבור את האור ולחלק אותו לצבעים ממנו הוא מורכב. מים יודעים לעשות זאת ולכן כאשר אור השמש עובר דרך טיפות הגשם אנו רואים את הקשת בענן. ישנם חומרים נוספים שיודעים לשבור את האור והחומר שממנו עשויות משקפי הקשת הוא אחד מהם.
אפשר להסתכל על מקורות אור שונים כמו מנורת להט, מנורת פלורסנט, נר או אש אבל אסור להסתכל בעזרתם ישירות על השמש, קרני השמש חזקות מידי ועלולות לגרום לנזק לעיניים אם מסתכלים עליה יותר מידי זמן. אפשר להסתכל על הירח שמחזיר את אור השמש כמו מראה.
פעילות 2: שרשרת סביבונים לכיתה
החומרים:
5 דפים לבנים בגודל A4
מספריים
צבעי גואש/צבעי אקריליק או צבעי פנדה
מכחול
מהדק סיכות/דבק
סרט או חוט להשחלה
טוש לבן (או כל צבע אחר שתבחרו)
אפשרות: להדפיס את האותיות בתוכנת WORD ולגזור
פעילות 3: "סביבון רוח"
תחום מדעי – אנרגיה
מושגים נלמדים: אנרגיה, רוח, סיבוב
מטרות השיעור:
מהלך השיעור
שלב א': (20 דק')
הקנייה –
פתיחה :
המדריך פותח בשאלה לילדים: מהי רוח? האם אנחנו רואים אותה? איך היא עוזרת לנו בחיים?
הרוח שימשה מאז ומעולם כמקור אנרגיה. למען האמת היה זה אולי מקור האנרגיה המלאכותי הראשון בו השתמשו בני האדם. רוח הייתה ה"דלק" שהניע את כנפי תחנות הקמח בהן טחנו חיטה, הפעיל משאבות מים לחקלאות וכמובן הניע ספינות מפרש שחצו את האוקיאנוסים.
יתרונה של הרוח כמקור אנרגיה ברור – זוהי אנרגיה נקייה, כלומר לא מזהמת את הסביבה ואנרגיה מתחדשת, כלומר אין סכנה שתיגמר כמו מלאי הנפט או הפחם. אך יש מגבלות רבות לשימוש בה. היא זמינה רק במקומות מסוימים ולזמנים מסוימים. עצמתה אינה קבועה ונדרש שטח גדול יחסית להפקת כמות משמעותית של אנרגיה (בהשוואה לתחנת כח הפועלת על דלק או אנרגיה אחרת).
עכשיו ילדים, אנו נלמד יותר על הרוח ע"י הסיפור שאקריא לכם (לכיתות ב+ג אפשר לדלג ולהסביר רק על המבנה של הרוח ועל היתרונות שהיא מביאה לנו בחיי היום-יום):
במקום שהרוח חזקה, על ראש ההר גרה ילדה מתוקה, שמה תמר.
תמר אהבה לשחק עם הרוח. והרוח אהבה לשחק עם תמר.
תמיד כשתמר יצאה מביתה, באה הרוח לשחק איתה.
הן היו שתי חברות טובות, שתיהן שובבות
אחת נושבת ואחת סתם אוהבת.
הן שיחקו במחבואים, מתחבאות ופתאום מופיעות.
שיחקו בתופסת, תמר תמיד נתפסת.
פעם תמר כמעט אחזה בה בכוח, אך הרוח המהירה הצליחה לברוח.
הרוח פרעה לתמר שיער, וליטפה לה פנים וליטפה לה צוואר ,כי הרוח מאוד אהבה את תמר. לפעמים היא נשבה לה בגב לפעמים בַּפָּנים.
לפעמים מהצד. לפעמים מהצד השני. פעם, אולי מבלבול,
היא נשבה בעיגול.
לפעמים היא הייתה חצופה
לרוב הייתה כמו לטיפה.
תמר הביאה לרוח שַׁבְשֶׁבֶת
שיהיה מעניין לה כשהיא נושבת
והרוח נתנה לתמר
עלה ונוצה ופיסת נייר. פעם אחת, בשעה לא טובה
פרצה ביניהן מריבה,
קנו לתמר בלון סגול,
כ ז ה ג ד ו ל.
הרוח התחצפה,
התעופפה, פתאום חטפה
את הבלון של תמר
והעיפה אותו אל מעבר להר.
תמר הייתה ברוגז איתה כל היום
לא דיברה איתה, לא אמרה לה שלום.
הרוח נעלבה נורא
כל הלילה, כל הלילה הייתה רוח סערה.
למחרת זרחה השמש ותמר חשבה:
איפה, איפה היא הרוח?
התחבאה השובבה.
היא איננה ואני מתגעגעת כבר אליה,
איך אפשר לרדוף אחריה?
איפה היא? הי, מי יודע?
גם הרוח נרגעה, והכעס כבר עבר.
והרוח התגעגעה לחברה שלה, תמר.
היא נשבה לה בחלון,
קצת ניפחה את הוילון,
היא הביאה לתמר מתנה: מטוס מנייר
ועלה ורוד של פרח מצויר
וליטפה לה את הראש והשיער.
כי הרוח מאד אהבה את תמר.
וככה הריב נגמר.
ומאז על ראש ההר
גרות שתי חברות הכי טובות.
כל היום משתובבות
ולא רוצות לנוח,
האחת היא ילדה, שמה תמר,
והשנייה היא הרוח.
שלב ב' : יצירה- סביבון רוח (20 דקות)
דיון וסיכום השיעור (5 דקות) :
רוח היא תנועה של חלקיקי הגז שבאוויר, רוח נוצרת כאשר השמש מחממת את האוויר, אוויר חם עולה למעלה ואוויר קר בא לתפוס את מקומו, כך נוצרת תנועה של האוויר לה אנו קוראים רוח. ניתן לנצל את הרוח במגוון דרכים: מצנחי רחיפה ודאונים משתמשים באוויר החם העולה כדי לעוף, טורבינות רוח מייצרות חשמל, צמחים משתמשים ברוח כדי להפיץ את אבקניהם וזרעיהם ואנו נושפים על כנפי סביבון הרוח ומסובבים אתו במהירות ובקלות.
צורת הכנפיים של הסביבון גורמת לכך שהרוח שפוגעת בהן דוחפת את הכנף הצידה . הסביבון למעשה הופך תנועה ישרה לתנועה סיבובית. עיקרון זה הוא מאוד שימושי, את ציר הסביבון אפשר לחבר לכל מיני מכשירים ולהניע אותם, כמו לדוגמא: אבני ריחיים לטחינת קמח או משאבת מים.
בהצלחה
ציוד נלווה- 25.12
שם הפעילות | ציוד לקבוצה | מיקום |
פעילות 1: קרני אור והקשת | שקף שריג*2 | ארגז ציוד |
פעילות 1: קרני אור והקשת | דף כרומו לגזירה*34 | ארגז הדפסות |
פעילות 1: קרני אור והקשת | דבק סטיק/נוזלי | ארגז ציוד |
פעילות 2: שרשרת סביבונים לכיתה | דפי אי 4 | ארגז ציוד |
פעילות 2: שרשרת סביבונים לכיתה | מהדק+ סיכות | ארגז ציוד |
פעילות 2: שרשרת סביבונים לכיתה | צבעים/טושים | ארגז ציוד |
פעילות 2: שרשרת סביבונים לכיתה | חוט שמשון | ארגז ציוד |
פעילות 3: סביבון רוח | ערכת 'סביבון רוח *34 | ארגז ציוד |
פעילות 4: תחרות חנוכייה אקולוגית | פלסטלינה*5 | ארגז ציוד |
פעילות 4: תחרות חנוכייה אקולוגית | חבילת שיפודים*2 | ארגז ציוד |
פעילות 4: תחרות חנוכייה אקולוגית | כדורי קלקר*1 | ארגז ציוד |
שעה | מס' פעילות | פעילות |
08:00 |
| התכנסות, בדיקת נוכחות, סבב "מה נשמע?" |
08:15 | 1 | פעילויות בוקר- שיר המאכלים + סיפור גנב העוגיות |
09:30 |
| ארוחת בוקר + הפסקה |
10:15 | 2 | כרטיס ברכה |
10:45 | 3 | חידודי חשיבה- מצא את ההבדלים- חנוכיות |
11:30 |
| הפסקה |
11:45 | חוג חיצוני | ODT– משחקי גיבוש וחברה |
12:00 | 4 | חידון חנוכה ותפזורת |
12:45 |
| סיכום יום + הכנה ליום המחרת |
מורה יקר, ביום זה הילדים יכינו כרטיסיות ברכה לחברים ובני משפחה ויכינו בסדנת המדעים "מטוטלת" המסמלת את השוויון בין כל בני האדם.
נא לפתח שיח עם הילדים ובסיעור מוחין- מהי חברות אמיתית וקבלת האחר.
פעילות 1: פעילות בוקר- שיר המאכלים + סיפור גנב העוגיות
יהונתן גפן
אני אוהב שוקולד ועוגות גבינה
וארטיק וסוכריות ותות גינה
אני אוהבת ימי הולדת ושקיות עם דברים טובים
ואת השמש ואת הירח וגם כמה כוכבים
אני אוהב את החורף ואת הקיץ ואת הסתיו
ואת האביב ואת מה שעכשיו
אני אוהב את גלית בעיקר עם צמות
ואת זאת עם הנמשים ואת זאת עם הגומות
אני אוהב את אמא ואת אבא גם
ואת שולה הגננת ואת הדודה מרים
אני אוהב את סבא ואת סבתא אני אוהב את אחותי
אבל הכי הכי הרבה אני אוהב אותי
אני אוהב את החורף…
סיפור מאכלים- "גנב העוגיות"
לילה אחד, בשדה תעופה הומה אדם, אישה אחת הבינה שהגיעה יותר מדי מוקדם.
בחנות הספרים מצאה לעצמה איזה ספר מותח ובמעדנייה, קנתה שקית עוגיות מדיפות ריח. חיפשה מקום לשבת בו כמה שעות עד הטיסה, מצאה פינה והתיישבה והכרטיס בכיסה.
היא הייתה מאוד מרוכזת בספר שבידה כשבזווית עינה הבחינה, בגבר שהתיישב לידה, היא לא הייתה שמה לב אליו בכלל, אבל, בחוצפתו העיז, לשלוח יד אל שקית העוגיות שביניהם הייתה מונחת, וכבתוך שלו הרשה לעצמו עוגיות לקחת.
היא החלטה להתעלם מהחוצפה והגסות. לא לעשות סקנדל, אולי תיפסק העזות. וכך היא נשנשה, בעודה מביטה בשעון שעל הקיר, וגנב העוגיות מחסל לה את המלאי בקצב מהיר.
על כל עוגייה שהוא לקח היא גם לקחה אחת לפה, חושבת לעצמה, בטח החצוף יבקש גם כוס קפה. כשנשארה רק עוגייה אחת, היא תהתה מה יעשה עכשיו.
והוא ביד רועדת חיוך מבויש על פניו, לקח את העוגייה האחרונה וחלק אותה לשניים, חצי הוא הציע לה בעוד השני, כבר היה לו בין השיניים.
בעצבנות גוברת ועם מחצית עוגייה בידה חשבה לעצמה, הוא גם גנב וגם חצוף, אפילו לא אמר תודה. כשהוכרז בקול שהגיע מועד הטיסה, חשה הקלה, אספה את חפציה ולעבר שער היציאה התנהלה.
בלי להסתכל אחורה על גנב העוגיות וגסותו המעצבנת, הלכה במהירות, קדימה מתבוננת. היא עלתה למטוס וצנחה אל מושבה, והחליטה לחזור אל הספר שאת ליבה שבה. בעודה מפשפשת בתיק אחר הספר בידיה הייתה שם שקית עוגיות מלאה, מול עיניה.
המומה ומופתעת היא הבינה, איך לא, העוגיות האחרות היו פשוט שלו, הוא חלק אותן עימה ולא אמר לה די, ולדאבונה להתנצל כבר מאוחר מדי. בעצב היא הבינה שהגסות הייתה שלה, היא הגנב, ואת העוגיות שלו בעצם היא אכלה.
מוסר השכל: לפעמים חסר לנו משהו מסוים וישר אנו פונים או מאשימים את הקרובים אלינו (חברים, בני משפחה וכו') במקום לבדוק קודם כל בעצמנו.
יש ללמד את הילדים איך להימנע מוויכוחים מיותרים דרך סיפור זה.
פעילות 2: כרטיס ברכה
פעילות 3: חידודי חשיבה- מציאת הבדלים בין החנוכיות
זמן | פעילות | תוכן |
10 דקות | פתיחה- הוראות לצביעה עפ"י המורה | המורה פותח ואומר לתלמידים: מה אתם רואים בתמונה? תארו לי. לאחר מכן המורה אומר להם לצבוע את החנוכיות לפי הסדר הבא: נרות בצבע צהוב שעווה בצבע חום קני מנורה בצבע שיבחרו ואת שאר החנוכה כפי שירצו |
20 דקות | משחק- מצא את ההבדלים | על התלמידים למצוא בין התמונות 5 הבדלים בזמן הקצר ביותר |
15 דקות | הכנת משחק ע"י התלמידים | בהנחיית המורה– התלמידים יכינו בזוגות משחק ”מצא את ההבדלים". כל תלמיד יניח 2 דפים חלקים אחד על השני. על הדף העליון יצייר כל ילד עם טוש חזק ציור כפי רצונו ועל הדף התחתון מעתיק לפי הסימנים שנוצרו. לאחר מכן מוסיף באחת התמונות לסרוגין עוד חפץ, קו, או צורה כלשהי. על הבן זוג לזהות אילו שינויים בין התמונות נוצרו ע"י חברו. |
פעילות 4: חידון חנוכה ותפזורת
חלק א'-
לפניכם 15 שאלות על חנוכה, עליכם קודם לענות את התשובות (הכי הרבה שתי מילים), ואח"כ למצוא את התשובה בתפזורת (גם באלכסון).
כל תשובה= שתי נקודות, והסימון שלה בתפזורת= נקודה אחת.
בהצלחה.
ב | ע | ז | ר | ת | ה | ש | ם | ש | ה | ח | י | י | נ | ו |
ש | נ | י | ק | ל | א | י | ו | ח | נ | ן | ש | ל | מ | ה |
ס | ע | פ | כ | ו | ם | ת | ף | ס | ר | י | ש | ל | ו | ש |
ו | ר | ב | ף | ל | ד | י | ד | ב | ג | ש | י | ד | ו | ד |
פ | ב | כ | ש | ס | ש | ש | ז | י | צ | ר | ה | ז | ך | ל |
ג | י | ו | י | מ | ה | ו | ן | ב | ף | א | ו | א | י | ם |
נ | ת | מ | א | ת | א | מ | ך | ו | נ | ל | ד | ב | ת | ת |
י | מ | ש | מ | ב | ה | ל | ק | ן | ס | ח | י | א | ח | ל |
ד | נ | ר | ת | י | ש | מ | ע | ו | ן | י | ת | ע | ג | ב |
ר | ח | נ | ר | ל | י | ד | ק | ם | ח | צ | י | ש | ע | ה |
ו | ה | ו | ע | ל | ה | נ | י | ס | י | ם | פ | י | ל | צ |
ם | א | נ | ו | מ | א | מ | י | נ | י | ם | י | ה | ל | ל |
ס | ב | ל | כ | ו | ל | כ | ם | – | ב | ה | צ | ל | ח | ה |
ם | ט | ח | נ | ו | כ | ה | ש | מ | ח | ק | פ | ה | כ | ל |
ציוד נלווה- 6.12
שם הפעילות | ציוד לקבוצה | מיקום |
פעילות 2: כרטיס ברכה | דף כרטיס ברכה * 34 כרומו | ארגז הדפסות |
פעילות 3: חידודי חשיבה- הבדלים- חנוכיות | דף עבודה "הבדלים- חנוכיות"*34 | ארגז הדפסות |
פעילות 4: חידון חנוכה | תפזורת | ארגז הדפסות |
פעילות 4: חידון חנוכה | פרסים/מדליות | ארגז ציוד |
שעה | מס' פעילות | פעילות |
08:00 |
| התכנסות, בדיקת נוכחות, סבב "מה נשמע?" |
08:15 | 1 | בינגו חנוכה |
09:30 |
| ארוחת בוקר + הפסקה |
10:15 | 2 | תפילה לחג |
10:45 | 3 | סיפור הניצחון- הכנת ההצגה- חלק א' |
11:30 |
| הפסקה |
11:45 | חוג חיצוני | הפנינג בעלי חיים |
12:00 | 4 | סיפור הניצחון- הכנת ההצגה- חלק ב' |
12:30 | 5 | הצגה- סיפור הניצחון |
12:45 |
| סיכום יום + הכנה ליום המחרת |
פעילות 1: בינגו חנוכה
המורה תחלק לכל תלמיד כרטיסיה המחולקת ל-9 חלקים. על כל תלמיד לבחור 9 מילים מהתרמילון הבא:
סביבון, כה כסלו, לביבות , יוונים, לוי, מתתיהו, 2 ברכות, 4 נרות, שמן זית, פך שמן שלם, מודיעין, סוס, לפיד, בית מקדש, גפרורים, 7 נרות, סופגניות, שמש, על הניסים, פיל, יוחנן, מכבי, מתיוונים, מערות.
לאחר מכן המורה שואלת שואלת הקשורות לחג ועל התלמידים שיש להם בדף המחולק את אחת התשובות הם מסמנים את אותן תשובות.
תפילה / איריס נבון |
לאור נרות נביט כולנו לאלוהי המרום ונישא ברכה שתבטא את משאלותינו לכל יום מי ייתן שבימים הבאים יאיר ניצוץ הנרות את שלהבת היצירה בתלמידנו בכל הדורות שיבשרו במעשיהם ערכים של שלום ואחווה ותהא נחלתנו משכן לרעות ואהבה שביום המחר נביט בתקווה בחזון המיוחל בו יגור זאב עם כבש חזון שיהיה נחלת הכלל שלא נדע עוד צער כאב ושכול בארצנו ונביט בגאווה במעשי ילדינו כפרי משאלותינו שחום הנרות ילווה כל בוגר ובוגרת ותפילתי זו לא תהא עוד תפילת מחנכת חולמת שברכת האל שליוותה את המכבים לאומץ וגבורה תשרור בבתינו לדור ילדינו שיביאו את האורה ובכן אלוהים שבשמיים, הקשב לתפילת ליבי תן לי את הכח להמשיך במשאלתי כי כל שרציתי השנה יותר הוא לקצור את הפרות שלמענם לא חדלתי לעמול שאוכל לראות יום יפה יותר לכל הילדים כי בארצנו מאבדים את התום עוד בגיל הנעורים אז תן לנו הזדמנות, אלי, לאפשר עוד רגעים של תום ולו יהי, אלוהים שבשמיים, שיבוא כבר השלום.
|
פעילות 2: תפילה לחג- חלק א'
פעילות 3: סדנת מדעים- 'חשיבה מחוץ לקופסא'
תחום מדעי- פיתוח יכולת חשיבה
מטרות השיעור:
הציוד הנדרש:
מהלך השיעור
רישום על הלוח "חשיבה המצאתית".
חלק ב'- כל אחד הוא נר
צריך שכל איש ידע ויבין שבתוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו…
ואין איש שאין לו נר…
וצריך שכל איש ידע ויבין שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו."
הראי"ה זצ"ל.
אל לו לאדם לומר – אני קטן, נטול השפעה ותרומה
שהרי בתוך כל אחד מאתנו דולק נר עם להבה עצומה
שהרי כל אחד יכול לקרב את קצה האור במנהרה
אם רק יוסיף קצת שמן למדורה ויעצים הבערה
אל לו לאדם להגיד – נרי קטן ולא יכול להאיר
שרק ינסה להיטיב, לעזור, לשורר את השיר
שהרי כל אחד יכול לחייך, לתת מילה טובה, עוד אור שזוהר
והלפיד של כולנו גדל ובוער
ולכן כל אחד מאתנו צריך לחפש בנרות
איך יכול להשפיע ולפזר בחייו אור יקרות
אם כל אחד יפתח פיו ויאירו דבריו
הרי שנדע שלא התאמצנו לשווא
ולכן כל מאחד מאתנו יוציא לאור את נרו
יאירו פניו ויקרין לעולם את אורו
אם כל אחד ידליק מנר לנר את מעשיו הטובים כאוצר
הרי שהאבוקה הגדולה תאיר את עולמנו הצר.
נלך לאור העזרה, החמלה, המילה הטובה –
והמעשים הטובים יהיו נר לרגלינו, נר מלא אהבה
רבים אמרו את זה קודם, זה פשוט עד מאוד
הרבה "אור קטן" הם אור איתן – זה כל הסוד!
פעילות 3: הצגה לחנוכה- לא בזכות הכוח
לא בזכות הכוח!
חומרים דרושים: אלבד בצבעים, 2 גלילי נייר כסף, בריסטולים.
המורה תכין את השחקנים והתחפושות מבעוד מועד ותחלק לתלמידים המציגים.
מערכה 1: לא מוותרים
קריינית 1: הכל קרה בסוף בית המקדש השני.
אלכסנדר מוקדון מלך יוון כבש ארצות רבות ושלט עליהן, לאחר שמת, עברה מלכתו לעבדיו, שאחד מהם היה:
המלך אנטיוכוס
קריינית 2: מלך רע ואכזר היה אנטיוכוס,
ורצה שכל אנשי מלכותו ישתחוו לפסלים.
2 כרוזים: הקשיבו הקשיבו, כרוז המלך מודיע:
כרוז 1: עליכם להקריב חזירים ובהמות טמאות לכבוד אלילי יוון.
כרוז 2: אסור ללמוד תורה!
אסור לשמור שבת!
אסור לקיים ברית מילה!
כרוז 1: מי שלא יקיים את גזרת המלך – ימות!!!
כרוז 2: ימות בעינויים קשים!
2 נשים הודיות: מפוחדות.
אישה 1: שמעת? אסור ללמוד תורה, אסור לשמור שבת, אסור לקיים ברית מילה!
אישה 2: נראה לך? הם לא יצליחו לשבור אותנו!!!
2 חיילים יוונים:- זורקים ספרי תורה לתוך האש. (אש!)
חייל 1: "באנו לחפש אנשים שלא מקיימים את גזרות המלך החדשות"
מחפשים עם פנסים בכל מקום אפשרי.
חייל 2: "מסכן מי שייתפס, איזה עינויים מחכים לו, ובסוף- הוא ימות!"
קריינית 1: באחד הימים נמצאו החיילים במערה שתי נשים שערכו ברית מילה לבניהן בסתר. הן לא הסכימו להתנצל או להתחרט, וכעונש על-כך הפילו אותן החיילים יחד עם שני תינוקותיהן מחומת העיר הגבוהה.
קריינית 2: היוונים ניסו את כוחן גם נגד משפחות שלמות:
הם פנו לחנה ושבעת בניה, ובקשו מהם לאכול מבשר-חזיר. כל הבנים, ביחד עם אמם הזקנה הכריזו באוזני המלך:
"אנחנו מוכנים למות, ולא לעבור על דברי תורתנו הקדושה!!"
כך מתו שבעת הבנים בעינויים קשים,
והאמא- מעודדת אותם לשמור את נאמנותם לה' אלוקים.
גם עליה לא ריחמו פקידי המלך, והרגו אותה, לאחר שסירבה גם היא לאכול מבשר החזיר.
קריינית 1: בכי וזעקה נשמעו בכל מקום, והארץ כולה התעטפה באבל.
מערכה 2- יוצאים למלחמה
קריינית 1: בימים ההם חי בעיר מודיעין שליד ירושלים כהן זקן ושמו מתתיהו ולו חמישה בנים: יהודה, יוחנן, שמעון, אלעזר ויונתן.
מתתיהו: עולה על הבמה, עצוב, כמעט בוכה, ידיו על פניו והוא זועק:
"אוי לי כי נולדתי לראות את המקדש שומם וחרב ואין עובדים בו בגלל גזרת המלך, אוי לי שאני חי בדור שבו יהודים רבים מאחיי ממרים את דתם:
במקום לעבוד במקדש- הם זובחים חזירים לפסלי יוון.
אוי לי שיהודים אמיצים ונאמנים לתורתם ולאלוקים נהרגים, ומתים בעינויים קשים".
-מתחיל לבכות.
יהודה עולה על הבמה, מודאג מכך שאביו בוכה.
"אבא מדוע תבכה? במקום לבכות, עלינו לצאת למלחמה על אויבינו, נילחם בהם! ולא נמות אנו ובנינו!
אם לא נלחם על חיינו ועל תורתנו הם ישמידו את כולנו, כפי שעשו לחנה ושבעת בניה, וכפי שעשו לרבים מאחינו!"
מתתיהו: "צודק אתה בני, צודק אתה בני"
שניהם יורדים מהבמה לאט.
(-להביא לבמה: קוביות עץ גדולות, פסל, בהמה להקרבה.)
ברקע: 2 חיילים יוונים עולים על הבמה, עם 2 הכרוזים.
החיילים- מקימים "מזבח" הכרוזים קוראים לאנשי מודיעין.
כרוז 1: אנשי מודיעין הקשיבו! אנשי מודיען הקשיבו!
כרוז 2: בשם המלך הנכם נקראים להשתתף בהקרבת חזיר לפסל זאוס.
כרוז 1: השתתפות חובה!
רקע: אנשים רבים מתאספים, 2 הנשים, מתיתיהו, יהודה, 2 יהודים מתיוונים. – יש המולה כולם מדברים.
ואז משתתקים.
חייל 1: אתה, זקן ונכבד אתה, בוא עלה אל הבמה.
מתתיהו עולה לאט.
חייל 2: (מתחנף) אדם גדול ונכבד אתה, וסבבך משפחה גדולה, בנים ובנות.
בוא ראשון אל הבמה, והקרב את ה"זבח" כמצוות המלך. אם תעשה כדבר המלך תכובד אתה ובניך בכסף ובזהב ובמתנות רבות!
בקרע: שקט גמור בקהל, מסתכלים אחד על השני, מתוחים לדעת מה יקרה!
מתתיהו: לא נעשה ולא נשמע לדברי המלך!
כי האלוקים שבשמיים הוא מלכנו ! אני ובניי ואחיי נשאר נאמנים לתורתנו ומצוותינו!
חיילים: "הורידו אותו מן הבמה, חוצפן!"
דוחפים ומורידים אותו מהמזבח, קוראים למתיוון להקריב את ה"זבח"
המתיוון: עולה על המזבח ובידיו בהמה טמאה להקרבה.
מתתיהו שולף חרב שהייתה מוסתרת מתחת לבגדיו והורד את המתיוון הבוגד. לאחר מכן רץ לעבר 2 החיילים והורג גם אותם.
2 הנשים הורסות את המזבח, וזורקות את הפסל.
המתיוון השני בורח: "איזה פחד, חשבתי שהיוונים שולטים פה…"(מעורר גיחוך)
מתתיהו: עולה על הריסות המזבח, וקורא בקול גדול:
"יהודים, יוצאים למלחמה! לא ניתן להם לחלל את שם ה' ! לא ניתן להם להרוג אותנו! מי לה'- אלי!!!"
מערכה 3 : המרד
קריינית 2: אנשים מעטים אך אמיצים התאספו סביב מתתיהו ובניו, ויחד הם התחבאו במערות שבסביבות העיר גופנה. ושם הם נערכו למלחמה ביוונים.
החיים במערות היו קשים מנשוא:
קריינית 1: לא תמיד היה להם מה לאכול, או מה לשתות.
וימים שלמים הם לא ראו אור יום ולא נשמו אוויר נקי.
קריינית 2: מתתיהו הזקן לא החזיק מעמד בתנאים הקשים, וחלה במחלה קשה, לפני מותו אסף אליו את בניו ומסר להם את צוואותו:
מתתיהו: "זכרו את מעשי אבותיכם אשר מסרו את נפשם והצילו את עמם. זכרו את יהושוע ואת כלב ואת דוד שניצח את גוליית ולימדו מהם כי אין לפחד מאדם רשע גם אם הוא חזק ומאיים. אבותינו בטחו בה', והוא הושיע אותם. החזיקו במצוות התורה והאמינו בה', והמשיכו לנקום באויבכם!
קריינית 1: במילים אלה נפרד מתתיהו מבניו, והם קברו אותו במודיעין עירו.
מוזיקה עצובה
קריינית 2: כאשר שמע אנטיוכוס שמתתיהו ובניו מורדים בו, כעס כעס גדול ושלח לשם את ליסיאס שר הצבא להשמידם!
קריינית 1: ליסיאס הגיע בליווי צבא גדול ועצוב: ארבעים אלף חיילים ושבעת אלפים סוסים ופרשים כולם חנו באמאוס העיר היוונית הגדולה.
קריינית 2: יהודה ואנשיו פחדו מאוד בראותם את הצבא הגדול, והם כל כך מעטים!
ברקע: יהודה ואנשיו עולים לבמה במדי צבא, עטופים בטליתות מתפללים (סידורים) קוראים בתורה (ספר תורה) ותוקעים בחצוצרות (חצוצרות)
יהודה: עדיף שנמות במלחמה, ולא נראה ברעת עמנו וברעת מקדשנו!
קריינית 1: ליסיאס וצבאו מתקרבים למחנה יהודה – כדי להלחם בהם, עם רדת החשיכה.
אך יהודה עוזב את המחנה.
יש לו תכסיס צבאי.
ברקע- רואים את יהודה עוזב את מחנהו (מימין לבמה) ויחד עם חייליו- מתכופפים ועוברים מאחורי הבמה.
ליסיאס : "אוף, איפה יהודה ואנשיו, אנחנו לא מוצאים אותם"
חייל יווני 1: הכל חשוך, לא רואים כאן כלום!
חייל יווני 2: (מתנשף): איזה עלייה קשה! אני מת! (מתנשף בקול)
חייל יווני 3: (נתקל באבן, נופל) אוף, לעזאזל, היהודים האלה. כמעט נפלתי בגללם.
ליסיאס: איפה הם יכולים להיות?
קריינית 2: בנתיים יהודה ואנשיו התגנבו בשקט אל מחנה היוונים הגדול באמאוס.
יהודה: "לאלוקים הישועה"- להסתער!
ברקע: החיילים של יהודה מסתערים על מחנה היוונים (שנמצא בצד שמאל של הבמה) החיילים של היוונים – בורחים.
צבאו של יהודה שורף את המחנה (עשן!)
מדליקים גפרורים, זיקוקים, עשן.
ליסיאס (לחייליו) – הביטו- המחנה שלנו נשרף באש, אנחנו מחפשים כאן את יהודה ואת חייליו, והם שם שורפים את המחנה שלנו. אוי ואבוי, מעטים ניצחו את הרבים. עלינו לחזור ליוון.
החיילים- בוכים בכי תנינים. (בכי טיפשי ומעורר גיחוך)
מערכה 4- חוזרים למקדש (מאחור שוב בונים את המזבח ועליו הפסל)
קריינית 1: למחרת בבוקר ראו יהודה ואנשיו הנדהמים את כל המחנה הגדול של היוונים בורח במהירות במורד ההרים אל עבר חוף הים.
ברקע: יהודה ואנשיו בתלבושת חיילים מסתכלים במשקפות, ידיים על המצח – משקיפים.
חייל 1: "הם בורחים! הם בורחים! פחדנים! צבא כל כך גדול בורח מקומץ אנשים!"
חייל 2: "ניצחנו, ניצחנו בקרב, ניצחנו במלחמה. היהודים ניצחו את היוונים."
חייל 3: "לא בזכות הכוח"
ברקע: (מוזיקה: "אנחנו מאמינים בני מאמינים") החיילים ויהודה רוקדים במעגל ושרים. מזמינים את הקהל למחוא כפיים ולשיר.
יהודה : נס גדול עשה לנו ה'
חייל 1: נס גדול, ענק.
חייל 2: ניצלנו מהצבא הנורא!!!
חייל 3: לא בזכות הכוח
חייל 4: אנחנו צריכים להודות לה'!
יהודה: נעלה למקדש, ונחדש בו את עבודת הקודש לאלוקינו!
ברקע: כל החיילים עם יהודה עולים לעבר ירושלים בשמחה ובתחושות ניצחון.
(השיר: יבנה המקדש) ממשיכים לשיר מאחורי הבמה.
נכנסים מהצד השני של הבמה, הבעת פניהם מתחלפת בעצבות ותדהמה.
חייל 1: איזה חורבן נורא, מה קורה כאן כך נראה בית המקדש?
חייל 2: הכל מוזנח, מלוכלך, מאובק, קוצים גדלו בין האבנים, הקירות שבורים
חייל 3: מה, על המזבח של בית המקדש יש פסל יווני?
חייל 4: פשוט בא לי לבכות (פונים לקהל ידיים על הפנים, כתפיים רועדות)
כל החיילים שמים עפר על ראשם, ובוכים.
יהודה: בקול גדול : זה לא הזמן לבכות ולהיות עצובים, עכשיו הזמן לבנות לנקות לטהר ולשמוח!!
ברקע- החיילים מוציאים את הפסל וזורקים אתו, מוציאים את האבנים של המזבח המחולל, ומכניסים במקומם:
מנורה
שולחן
מזבח לקטורת
ובונים מחדש את מזבח העולה.
רקע: 2 כוהנים נכנסים, אחד מדליק את המנורה, (פנים לקהל)
אחד מקטיר קטורת על מזבח הקטורת (פנים לקהל)
2 כוהנים: היום, ביום כה בכסלו שנת _______ לבריאה, זהו יום חנוכת המזבח וחידוש העבודה במקדש.
מוזיקה: מעוז צור ישועתי.
קריינית לסיום: מאז, בכל שנה ושנה, חוגג עם ישראל בכל העולם כולו בכ"ה בכסלו את חג החנוכה:
חנוכת המזבח, חנוכת העבודה במקדש, ואת ניצחון הטוב על הרע
האמת על השקר- האור על החושך.
ציוד נלווה- 29.12.19
שם הפעילות | ציוד לקבוצה | מיקום |
פעילות 1: בינגו חנוכה | דפים לבנים | ארגז ציוד |
פעילות 2: תפילה לחג | הדפסות תפילה- כרומו | ארגז הדפסות |
פעילות 3: המחזה והצגה- סיפור הניצחון | אלבד בצבע כחול | ארגז ציוד |
פעילות 3: המחזה והצגה- סיפור הניצחון | אלבד בצבע אדום | ארגז ציוד |
פעילות 3: המחזה והצגה- סיפור הניצחון | אלבד בצבע לבן | ארגז ציוד |
פעילות 3: המחזה והצגה- סיפור הניצחון | גלילי נייר כסף*2 | ארגז ציוד |
פעילות 3: המחזה והצגה- סיפור הניצחון | שיפודים | ארגז ציוד |
שעה | מס' פעילות | פעילות |
08:00 |
| התכנסות, בדיקת נוכחות, סבב "מה נשמע?" |
08:15 | 1 | פעילויות בוקר- סיפור + פעילות בנושא 'מנהיגות' |
09:30 |
| ארוחת בוקר + הפסקה |
10:15 | 2 | תחנות ספורט |
11:30 |
| הפסקה |
11:45 | חוג חיצוני | סדנת מנהיגות |
12:00 | 3 | סביבון אשלייה אופטית |
12:45 |
| סיכום יום + הכנה ליום המחרת |
פעילות 1: פעילות מנהיגות
מהי מנהיגות?
רקע
בכל חברה ניתן להבחין במנהיגים – אנשים המשפיעים על אחרים ומובילים אותם להאמין ולפעול בדרך שהם מתווים. תמיד עוררה תופעת המנהיגות סקרנות ורצון להבין אותה, ואף השתאות ופליאה. מה סוד הצלחתם של המנהיגים? מה גורם להם לסחוף אחריהם את החברה או חלקים ממנה? מדוע ירצו בתפקיד כה קשה, ולעיתים כפוי טובה? למרות האוניברסליות של תופעת המנהיגות והעיסוק המתמשך והבין תחומי בה, אין לכל השאלות תשובה מספקת, ואנו ממשיכים להתבונן ולחקור אותה. בפעולה זו ננסה להבין איך צומחת מנהיגות, מהם מאפייניה ומה היתרונות והחסרונות של סגנונות מנהיגות שונים.
מטרות הפעילויות הבאות:
משחקי פתיחה- מנהיגות
המורה צועקת 3,2,1 ומילה מסוימת והילדים צריכים ליצור ביחד את המילה הזאת בצורה אנושית על ידי גופם. כלומר ביחד יוצרים תמונה אנושית. משימה זו דורשת הרבה שיתוף פעולה אך כמובן שמתוכה יבלטו המנהיגים שדואגים לסדר את הקבוצה, שנותנים רעיונות ושבולטים בקהל.
רעיונות למילים: מכונית, זר פרחים, בית, שעון, חוף הים, חנות בגדים.
המורה תפזר תמונות של בעלי חיים בכיתה, כל ילד בוחר לעצמו בעל חיים ומה אפשר ללמוד על מנהיגות דרך הבעל חיים שבחר. חשוב לכתוב לפני הילדים את המאפיינים: אצילות, לעבוד בשקט, מהירות וזריזות, התמדה, נחישות, חברות, רגישות וכו'
דוגמאות:
סוס- אצילות, גובה וראייה רוחבית. | נחש- עבודה יסודית ושקטה. |
נמלה- התמדה (איסוף אורז). | כלב- חברתיות. |
סיפור מנהיגות- "הצפרדע שנפלה לבור"
להקה של צפרדעים טיילו להם ביער. לפתע, נפלו 3 צפרדעים לתוך בור עמוק מאוד.
כל שאר הצפרדעים התגודדו יחד סביב הבור. כשהם ראו עד כמה הבור עמוק הם צעקו לצפרדעים שנפלו: "חבר'ה, אין לכם שום סיכוי שתצאו מכאן בחיים… אתם נחשבים כבר למתים… חבל לכם בכלל להתאמץ!"
ועזבו את המקום…
לצפרדעים שנפלו לא היה שום חשק לוותר על חייהם בכזאת קלות. התעלמו שלושת הצפרדעים מקריאות חבריהם וניסו לטפס ולקפוץ החוצה בכל כוחם, בשעה שהצפרדעים שמחוץ לבור ממשיכים לצעוק להם ולסמן להם בכל מיני דרכים עם הידיים שאין להם סיכוי…
אחד הצפרדעים שמע בעצתם של הצפרדעים, אפסו כוחותיו, הוא נכנע, ומיד נפל והתייאש ולא רצה לקום מקרקעית הבור.
וכך גם השני, ויתר והתייאש. השלישי לעומת זאת, המשיך לנסות בכל כוחו בשעה שהצפרדעים מסמנים לו בתנועות וצועקים "חבל על המאמץ… אין לך שום סיכוי בעולם…", "הפסק את המאמץ והסבל שלך, אנחנו נמות כאן, אין ברירה".
בכל זאת הצפרדע המשיך לנסות ואף הגביר את מאמציו לנוכח קריאות חבריו… בסופו של דבר, בשארית כוחותיו הצליח לצאת מן הבור עייף ותשוש.
לאחר שנח מעט, שאלו אותו חבריו הצפרדעים: "איך עשית את זה? הבור היה ממש עמוק וסיכוייך להינצל היו אפסיים?…"
בשפת הסימנים הסביר להם הצפרדע הזה כי הוא חירש…ולא רצה לוותר לצאת ולעזור להוציא את חבריו.
הוא לא שמע מה אומרים לו, ובטעות פירש את קריאותיהם הנרגשות כמילות עידוד…
מוסר השכל:
מסיפור זה אנו למדים על כוחה של התמדה. תכונה חשובה במנהיגות.
חשוב להבהיר לתלמידים שאותה צפרדע שלא ויתרה בשביל להציל את חברותיה גילתה תכונה חשובה מאוד במנהיגות- "התמדה".
אותה צפרדע אפילו הייתה חרשת, זה מראה לנו שמנהיגים חזקים יכולים גם בעלי מומים מסוימים אבל עם תכונות אופי של מנהיגות חזקה מאוד, כמו הצפרדע.
פעילות 2: תחנות ספורט
בתחילת הפעילות כל כיתה צובעת עצמה בצבע שונה ומתחרה עם שאר הכיתות על משימות שהרכזת נותנת להן.
בסיום המשימות מכריזים על הכיתה מנצחת. לפעילות יש פתיחה, זמן משימות וסיום משותף.
מהלך הפעילות:
פתיחה
הרכזת מכנסת את כל הכיתות, מציגה פרס שכולם ירצו לזכות בו ואומרת שהיום כל הכיתות יתחרו עליו. כמו-כן הרכזת מעניקה לכל כיתה צבע ונותנת עשרים דקות להתקשט, להיצבע ולכתוב מוראליים.
רעיונות למשימות
פעילות 3: סביבון על מקל- אשליה אופטית
ציוד נלווה- 10.12
שם הפעילות | ציוד לקבוצה | מיקום |
פעילות 2: תחנות ספורט | כדורי קלקר | ארגז ציוד |
פעילות 2: תחנות ספורט | חבל קפיצה | ארגז ציוד |
פעילות 2: תחנות ספורט | דלי מים*2 | ארגז ציוד |
פעילות 2: תחנות ספורט | בקבוקי מים*3 | ארגז ציוד |
פעילות 3: סביבון אשליה אופטית | שיפודים | ארגז ציוד |
פעילות 3: סביבון אשליה אופטית | דפי צביעה סביבונים | ארגז ציוד |